استان هاایرانگردیبنای تاریخیراهنمای سفرشهرهاشیرازمجله گردشگری

راهنمای سفر شیراز

راهنمای سفر شیراز، اگر قصد سفر کردن به شیراز را دارید این مطلب را تا انتها بخوانید، انصافا ایران جزو آن کشورهایی است که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار متنوعی بهره مند است. اما در بین تمام شهرهای ایران شیراز شاید یک سوگولی خاص باشد به گونه ای که  آوازه‌اش به آن سوی مرزها نیز رسیده است. شیراز از جمله شهرهای است که نامش همواره بر سر زبان گردشگران خارجی بوده و جذابیت‌های آن گردشگران خارجی را بر آن داشته تا با قبول رنج سفر  عازم این سرزمین کهن شوند. شیراز علاوه بر مردم خون گرمش با آن لهجه دوست داشتنی شان پر از جاذبه‌های بسیاری است که هر فرد دوستدار سفر را وسوسه می‌کند تا کوله بار سفر را بسته و با خرید بلیط هواپیما  عازم این شهر زیبا شود شاید این سوال یک پرسش کلیدی باشد که بهترین زمان سفر به شیراز کی است؟

سفر به شیراز در زمستان لطف و صفای خاص خود را دارد. و عموما در فصل بهار و خصوصا در تعطیلات نوروزی نیز این شهر مملو از گردشگر داخلی و خارجی است اما در حقیقت بهترین زمان برای سفر به این دیار کهن اردیبهشت ماه است چرا که در این زمان تمام  کوچه پس کوچه‌های شیراز از عطر شکوفه‌های نارنج پر شده، و انصافا این زمان بهاری بهترین وقت برای دید و بازدید از دیار عشق و شعر و تاریخ است.

در این مقاله سعی کرده ایم بر اساس موقعیت جاذبه ها و بر مبنای یک سفر کوتاه 3 روزه برنامه ای را به شما پیشنهاد کنیم تا بتوانید از لحظه لحظه حضورتان در این شهر بینظیر نهایت استفاده را ببرید. در ادامه مقاله راهنمای سفر شیراز را به شما می گوییم

برنامه سفر 3 روزه به شیراز (راهنمای سفر شیراز)

 

روز اول برنامه سفر به شیراز (راهنمای سفر شیراز)

بازدید از جاذبه‌های شاهچراغ – مسجد جامع – مسجد نصیرالملک – نارنجستان قوام – خانه زینت الملوک

شاهچراغ و مسجد جامع

شاهچراغ در واقع مرقد میر سید احمد، فرزند امام موسی کاظم( ع) است که اکنون مهمترین جاذبه مذهبی شیرازبه حساب می آید و بسیاری از شیعیان و ارادتمندان به خاندان حضرت رسول  به قصد زیارت این امامزاده بلیط هواپیما شیراز را می‌خرند و دل از غبار دنیا می شویند. شاهچراغ در مرکز شهر و در میدانی با نام میدان احمدی واقع شده است . سبک معماری و ظریف کاری‌هایی که بسیار هنرمندانه بر دیواره‌ها و گنبدها و مناره های  این مجموعه نقش بسته، خصوصا آئینه‌های  رنگین ریز نقش بسته بر جای جای این مرقد منور سندی است  از ذوق وهنر خاص هنرمندان ایرانی . حرم شاهچراغ مثل حرم با صفای برادر بزرگوارشان حضرت ثامن الحجج ساعت و زمان خاصی ندارد و همیشه به روی دل های خسته و شکسته باز است .

مسجد جامع عتیق شیراز

بی شک نزدیک‌ترین جاذبه به شاهچراغ مسجد جامع عتیق است که بعضا  به نام مسجد  جمعه یا آدینه نیز شناخته  و خوانده می‌شود. این مسجد کهن ترین مسجد شیراز می‌باشد بنای اولیه این مسجد در سال ۲۸۱ هجری قمری در زمان عمرو لیث صفاری ساخته شده‌است وبه  غیر از این ، این مسجد از لحاظ معماری نیز شایان اهمیت بسیاری است. مردم قدیم شیراز  بر این باور بودند که قبله قبل از تغییر به این سمت بوده و به این مسجد مسجدالاقصی نیز می‌ گفتند . مسجد جامع عتیق در جنوب شرق شاهچراغ قرار گرفته است . گردشگرانی که قصد بازدید از این بنای مذهبی کهن را دارند، می‌توانند بین ساعات 8 صبح تا 17 بعد ازظهر، از این مسجد بازدید کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شیراز

مسجد نصیر الملک

بنظر غیر ممکن میآید که مسافری زحمت خرید بلیط هواپیما و بستن چمدان و سختی سفر  را به جان خریده، به شیراز سفر کند؛ اما از مسجد نصیر الملک بازدید نکند. مسجد نصیر الملک از جاذبه‌هایی است که اگر در آن قدم بگذارید بی شک  شیفته آن خواهید شد چرا که مسجد نصیرالملک یکی از مکان های  دل‌نواز شیراز است  این بنای تاریخی  هم یکی دیگر از شاهکارهای معماری ایران و یا حتی جهان به شمار می‌رود.

شیشه‌های رنگی که در تزئین این بنا به کار رفته‌اند در طول روز در مقابل تلألؤ نور خورشید می‌درخشند و با درخشش حیرت‌انگیز خود منجر به رقص نور و تصویری رنگین ، زیبا و بی همتا در شبستان مسجد می‌شوند. از آنجایی که شیشه‌های قرمز بر سایر رنگ‌ها غلبه دارند پرتو طلایی رنگ خوشید با سرخی شیشه‌ها در هم می‌آمیزند و سبب می‌شوند صحن مسجد به رنگ صورتی دل فریبی بدل شود. به همین دلیل این مسجد تاریخی در میان گردشگران به نام مسجد صورتی نیز شهرت یافته است کاشی‌کاری‌های کم نظیر و زیبا نیز از دیگر عوامل جذابیت این مسجد هستند. مسجد نصیر الملک در خیابان لطفعلی ‌ خان زند،  کوچه‌ نصیر الملک،  کوچه‌ تریاکچی قرار گرفته است .

بیشتر بخوانید: هتل های 4 ستاره شیراز

نارنجستان

بی شک هرگاه نامی از شیراز به میان می آید یکی ازمواردی که حتما از آن یاد می شود باغ‌های نارنج شیراز است. باغ نارنج قوام از جمله مکانهای  دیدنی شیراز است که مجموعه‌ای از عمارت ،موزه و باغ نارنج را شامل می شود. معماری نارنجستان گواه خوبی از هنر معماری ایرانی است. نارنجستان در واقع بسته جامعی از هنرهای معماری از گچ‌بری، آینه کاری، حجاری، منبت کاری، معرق کاری گرفته تا آجر کاری، و البته  نقاشی سنتی است. این باغ هم در خیابان لطفعلی خان زند- نرسیده به خیابان زینبیه (میدان غدیر) واقع شده است و همه روزه از ساعت 8 صبح تا 19 بعداز ظهر  پذیرای گردشگران و مسافران است .

خانه زینت الملوک

در حقیقت خانه زینت الملوک به این جهت نام گذاری شده که  زینت الملوک که دختر قوام الملک بوده که در این خانه زندگی می‌کرده است. این خانه یکی از آثار به جای مانده از دوره قاجار است که ساخت آن در حدود سال ۱۲۹۰ ه‍.ق توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز و در سال ۱۳۰۲ ه‍.ق به اتمام رسیده‌ است. سقف بیشتر اتاق‌های این خانه چوبی است که با نقاشی تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته آراسته شده‌است. که یکی از جذابیت‌های این خانه سنتی است . علاوه بر اینکه زیر زمین این  خانه زیبا موزه بسیار جذابی دایر شده که بازدید از آن هم  خالی از لطف نیست. خانه زینت الملوک  هم در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است  توضیح لازم اینکه  این خانه در ایام تعطیل بسته است و امکان بازدید از آن فراهم نیست. اما در روزهای کاری هفته می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 20 شب ( 19 بعدازظهردر نیمه دوم سال) لذت میهمانی از این خانه را نیز تجربه کنید .

روز دوم برنامه سفر به شیراز (راهنمای سفر شیراز)

جاهایی که باید دید: مجموعه تخت جمشید – نقش رستم – پاسارگاد

تخت جمشید

تخت جمشید یا پارسه یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است و امروزه یکی از دلایل با اهمیت سفر مسافران به دیار کهن می باشد  . تخت جمشید در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) قرار دارد و از مهمترین آثار به جای مانده از آن می توان به  دروازه ملل، کاخ آپادانا، کاخ ملکه،کاخ تچر و کاخ شورا اشاره نمود. با توجه به ساعات بازدید این مجموعه که از 8 صبح تا 18 می باشد پیشنهاد ما بازدید در ساعات اولیه روز از این میراث بی بدیل سرزمین مادریمان می باشد .

راهنمای سفر شیراز

نقش رستم

نقش رستم اثر تاریخی دیگری است  که به دلیل فاصله کمی که از تخت جمشید دارد( در 6 کیلومتری تخت جمشید واقع شده است) به غلط به عنوان بخش کوچکی از مجموعه تخت جمشید محسوب می‌شود. اما  بهتر است بدانید که درواقع نقش رستم بسیار پیش تر از هخامنشیان وجود داشته و در موردش بی مهری و کم لطفی بسیاری صورت پذیرفته است . این مجموعه کهن وباستانی در روستای زنگی‌آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس قرار گرفته و همانگونه که ذکر شده فاصله بسیاری کمی با تخت جمشید دارد از این رو پیشنهاد می شود پس از تخت جمشید از نقش رستم نیز بازدیدی داشته باشید.ساعات بازدید از مجموعه کهن نقش رستم از ساعت 8 صبح تا 18:30( 17 در نیمه دوم سال) تعریف شده است .

بیشتر بخوانید: باغ ارم شیراز

راهنمای سفر شیراز

پاسارگاد

واما آخرین جاذبه پیشنهادی روز دوم یعنی پاسارگاد ، که در حقیقت مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد استان فارس جای گرفته‌است. این مجموعه شامل ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی  ( یونسکو ) در ایران است همانگونه که پیش تر اشاره شد این مجموعه به دلیل در آغوش گرفتن پیکر کوروش، میزبان بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است  پاسارگاد در شهرستان پاسارگاد واقع شده و هر روزه از 8 صبح تا 17:30 پذیرای بازدید کنندگان می باشد .

راهنمای سفر شیراز

روز سوم برنامه سفر به شیراز

جاذبه هایی که باید دید: مجموعه وکیل – حافظیه – سعدیه

مجموعه وکیل

مجموعه‌ای متشکل از حمام، بازار و مسجد است که چون در دوران کریم خان زند که خود را  وکیل الرعایا نامیده بود ساخته شده است به این نام شهرت یافته است.گشت و گذار در  بازار وکیل که در خیابان زند  واقع شده است علاوه بر اینکه جای بسیار خوبی برای خرید سوغاتی است تجربه بی نظیری از حال و هوای بازارهای سنتی را هم در بر خواهد داشت توضیح این نکته هم خالی از لطف نیست که سرای مشیر نیز در انتهای همین بازار قرار دارد. ساعات کاری این بازار هر روزه  از 8 صبح آغاز و تا 21 شب ادامه  دارد . مسجد وکیل نیز در فاصله بسیار کوتاهی از بازار وکیل  قرار گرفته و از ساعت 8 صبح تا 18 عصر امکان بازدید از آن وجود دارد. حمام وکیل  که یکی از پیشرفته  ترین حمام ها در زمان خود محسوب می شود و در فهرست آثار میراث جهانی هم  ثبت شده است در محدوده بازار قرار دارد و در نوع خود جالب و دیدنی است از بخش‌های بسیار جذاب و تماشایی  این حمام، بخشی به نام شاه‌نشین است که ویژهٔ شاه بوده‌است. درب های حمام وکیل  هر روز از ساعت 8 صبح تا 20( 17.30 در نیمه دوم سال) به روی گردشگران و مسافران باز است و امکان بازدید از آن در ساعات ذکر شده برای شما مهیا است .

بیشتر بخوانید: هتل های 5 ستاره شیراز

راهنمای سفر به شیراز

حافظیه

از مجموعه وکیل که بگذریم می رسیم به حافظیه ، که در حقیقت  آرامگاه خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی مشهور به لِسان‌ُالْغِیْب است . شاعری که الحق و الانصاف اشعارش تا به همین  امروز آرامبخش روح و جان ایرانیان و بسیاری از فرهنگ دوستان سر تا سر این کره خاکی است. بی شک هر ایرانی فرهنگ دوست مشتاق دیدار از  مقبره این شاعر و عارف بزرگ و نامی ایران زمین است . شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد که این مکان از قدیم مورد احترام مردم شیراز بوده تا جایی که بسیاری از مردم، رسوماتی مانند نماز جماعت، نماز عید فطر و قربان را در این مکان خوش آب‌وهوا به‌جا میاوردند و عده‌ای نیز مردگان خود را برای آمرزش، در این مکان به خاک می‌سپردند حافظیه در جنوب دروازهٔ قرآن در حاشیهٔ شمالی شیراز و در ابتدای خیابان گلستان — که قبلاً به «خیابان خرابات» معروف بود — واقع شده است زمان بازدید از مقبره این شاعر و عارف بزرگ ایرانی هر روزه از ساعت 8 صبح تا 21:30 شب می‌باشد.

راهنمای سفر به شیراز

و اما استناد کنیم به شعر زیبای ملک الشعرای بهار که :

سعدیا! چون تو کجا نادره گفتاری هست؟

یا چو شیرین سخنت نخل شکرباری هست؟

یا چو بستان و گلستان تو گلزاری هست؟

هیچم ار نیست، تمنای توام باری هست

مقبره سعدی

آخرین پیشنهاد ما برای پایان این سفر سه روزه به شما بازدید از آرامگاه و مقبره سعدی معروف به سعدیه  که محل دفن سعدی، شاعر برجستهٔ  و بزرگ پارسی‌گوی است. این آرامگاه   در انتهای خیابان بوستان ودر  کنار باغ دلگشا در دامنهٔ کوه  و در شمال شرق شیراز قرار گرفته است . در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند. از جمله مهمترین‌های آن می‌توان به شوریده شیرازی اشاره کرد که آرامگاهش به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شده‌است.

آرامگاه شیخ مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۵۳ در انجمن آثار ملی به ثبت رسیده‌است. البته که این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا می‌گذرانده و سپس در همان‌جا دفن شده‌است .شما می توانید هر روز از ساعت 8 صبح تا 21:30 از سعدیه بازدید داشته باشید .

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر اصفهان

راهنمای سفر به شیراز

بی شک طی سه روز نمیتوان  از تمام جاذبه ها و مکان های دیدنی جدید و قدیم شیراز بازدید نمود و برنامه پیشنهادی ما بر اساس نزدیکی سایت ها و جاذبه ها طراحی شده  تا بتواند در برنامه ریزی سفر شما به شهر زیبا و دلفریب شیراز کمکی هرچند ناچیز و بی مقدار باشد و متاسفانه بسیاری دیگر از تفرجگاه ها و جاذبه های دیدنی شیراز مثل باغ جهان نما ، باغ ارم ، دروازه قرآن ، آرامگاه خواجوی کرمانی و یا حتی مجموعه و بازار بزرگ و مدرن خلیج فارس در این برنامه جای نگرفت اما بی شک شما با برنامه ریزی دقیق و به موقع در کنار این برنامه می توانید از آنها هم بازدید نموده و سفر بسیار خوبی را تجربه نمایید.

برنامه سفر 3 روزه به شیراز را می توانید با آژانس احمدزاده سفر کنید

4.5/5 - (4 امتیاز)

محمود کرمی پور

محمود کرمی پور هستم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا