آموزشراهنمای سفرمجله گردشگریویزای کشورها

گواهی تمکن مالی

یکی از مهمترین مدارک احراز صلاحیت مسافر برای دریافت ویزا ی کشورهای دارای ویزای معتبر ، گواهی تمکن است . این گواهی‌نامه میزان توانایی مالی شما را در کشور محل اقامتتان مشخص می کند و توسط بانکی که در آن حساب دارید صادر می شود.

اگر تا بحال برای ویزای شنگن یا کانادا و امریکا و یا حتی ویزای برزیل ، استرالیا یا حتی کره و ژاپن اقدام کرده باشید و یا حتی چشمتان به مدارک مورد نیاز سفارت ها برای صدور ویزا افتاده باشد بی شک یکی از اصلی ترین مدارک مورد نیاز شما، گواهی‌نامه تمکن مالی است.

این گواهی‌نامه در واقع نقش بسزائی در تصمیم‌ گیری افسر کنسولی در مورد صدور یا عدم صدور ویزا برای شما دارد چرا که با بررسی گواهی تمکن مالی شما ،افسر صدور ویزا به این نتیجه می‌رسد که شما  مشکلی از نظر هزینه‌ای در کشور مقصد خواهید داشت یا نخواهید داشت . مبلغ تعیین‌ شده از سوی سفارتخانه‌ی هر کشور برای گواهی تمکن مالی متفاوت است و بر اساس هزینه‌های جاری هر کشور از قبیل خرید بلیط، هزینه‌های اقامتی، هزینه‌های جابجایی و سفر در کشور مقصد و دیگر هزینه‌های زندگی نظیر تهیه‌ی خوراک و پوشاک تعیین می‌شود.

گواهی تمکن مالی برای اکثر کشورها باید به زبان انگلیسی صادر شود. نکته مهم این گواهی این است که هجی نام و نام خانوادگی و شماره پاسپورت شما باید با پاسپورتتان مطابقت کامل داشته باشد و تمام اعداد آن نیز به لاتین باشد. البته در بسیاری از بانک‌ها این گواهی از شعب منتخب و سرپرستی صادر می شود و بسته به سیاستهای بانک می تواند رایگان و یا با اخذ هزینه برای شما صادر شود.

بیشتربخوانید :
راهنمای سفر به مشهد

Table of Contents

در گواهی تمکن مالی چه مواردی آمده است؟

گواهی تمکن مالی یک نامه‌ی رسمی ممهور به مهر بانک  شما برای ارائه به سفارتخانه است و در آن به  مواردی مثل تاریخ افتتاح حساب وضعیت حساب و میزان توانایی مالی دارنده‌ی حساب اشاره شده است. اطلاعات موجود در این گواهی بستگی به درخواست سفارتخانه دارد. برای مثال سفارتخانه می‌تواند از شما درخواست اطلاعاتی چون مانده‌ حساب به دلار یا ارز رایج کشور مقصد، مبالغ ورودی به حساب شما، مبالغ خروجی از حساب شما و گردش حساب شما کند.

البته نباید اشتباه کنید؛ گواهی تمکن مالی با نامه گردش حساب متفاوت است. گواهی تمکن مالی تنها در یک صفحه به زبان انگلیسی یا فارسی صادر می‌شود،  که البته برای ارائه به سفارتخانه حتما باید توجه داشته باشید که نسخه لاتین را از بانک دریافت کنید در حالی‌ که نامه گردش حساب می‌تواند شامل چندین صفحه از تمامی گردش‌های مالی شما از زمان افتتاح حساب باشد. سفارتخانه‌ها ممکن است از شما گردش حساب ۳ ماهه یا ۶ ماهه را بخواهند، در نتیجه بهتر است برای گرفتن گواهی تمکن مالی از حسابی استفاده کنید که در چند ماه اخیر راکد نبوده است. و به اصطلاح دارای گردش مالی است .

گواهی تمکن مالی

آیا گواهی تمکن مالی کار سختی است؟

برخلاف تصور بسیاری از مسافران ، دریافت  گواهی تمکن مالی از بانک کار خیلی  پیچیده‌ای نیست. فقط کافی است شما با کارت ملی خود به بانکی که در آن حساب دارید، مراجعه ‌کنید و از کارمند بانک می‌خواهید تا این گواهی را برایتان صادر کنند.

بیشتربخوانید :
سوغات و خوردنی های سنگاپور

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که بسته به سیاستهای بانک صدور این گواهی میتواند 48 ساعت تا 72 ساعت هم زمان ببرد بنابراین حتما قبل از مراجعه به سفارت در زمان مناسب به بانک مراجعه فرمایید . توجه به این نکته نیز ضروری است که سیاستهای سفارت مورد نظر در خصوص اعتبار این گواهی ها را حتما مد نظر داشته باشید . در بسیاری از سفارت ها گواهی های صادر شده با مدت اعتبار بیش از یک هفته فاقد اعتبار است و شما باید مجددا برای دریافت گواهی از بانک اقدام بفرمایید.

گواهی تمکن مالی

مدارک لازم برای گرفتن گواهی تمکن مالی

1.کارت ملی هوشمند : البته  اگر کارت ملی شما هنوز صادر نشده، برگه‌ی ارائه‌شده از سوی اداره‌ی پست که نشان دهنده اقدام شما به جهت کارت ملی هوشمند  است کافی است

2.کارت بانکی

3.کپی از صفحه اول پاسپورت

4.دفترچه حساب (در صورت داشتن دفترچه)

5.اصل وکالت‌ نامه نماینده قانونی در صورت وکالت به غیر

6.تکمیل فرم درخواست گواهی تمکن مالی

7.پرداخت هزینه ( با توجه به سیاستهای بانک های مختلف می تواند با هزینه و یا بدون هزینه صادر شود )

گواهی تمکن مالی

آیا گواهی تمکن بانک ها با یکدیگر متفاوت است؟

گواهی تمکن مالی صادر شده از سوی هر بانک می‌تواند متفاوت باشد. اما اکثر آن‌ها باید ویژگی‌های مشترک زیر را داشته باشند:

1.گواهی باید با سربرگ مخصوص بانک صادر شده باشد.
2.گواهی باید به نام شخص دارای حساب صادر شود. و هجی مشخصات دارنده حساب مطابق پاسپورت متقاضی باشد

3.در گواهی تمکن مالی باید تمامی اطلاعات هویتی نظیر شماره ملی، شماره پاسپورت و نام پدر و همچنین اطلاعات پُستی نظیر آدرس منزل و کد پستی فرد دارای حساب قید شده باشد؛ البته درج یا عدم درج شماره‌ی پاسپورت بستگی به بانک شما دارد.

بیشتربخوانید :
مدارک شغلی برای دریافت ویزا

4.در گواهی تمکن مالی باید شماره حساب درج شده باشد.

5.تاریخ صدور گواهی تمکن مالی باید مشخص باشد.

گواهی تمکن مالی

موجودی شما باید در این گواهی‌نامه آمده باشد؛ و معمولا ، این مبلغ باید به‌صورت ارزی ( دلاری و یا یوروئی )  نیز قید شده باشد.  البته نکته قابل تامل در خصوص مبلغ دلاری موجودی شما  این است که این مبلغ با توجه به نرخ دلار مرجع از سوی بانک تعیین می‌شود.

در متن گواهی آمده باشد که فرد در این بانک حساب دارد و بانک عامل این اطلاعات را تأیید می‌کند.

گواهی تمکن مالی دارای مهر جوهری و برجسته باشد. درصورتی‌که نامه به زبان انگلیسی صادر شده، مهر آن نیز باید به زبان انگلیسی باشد.

گواهی تمکن مالی

این مبلغ بستگی به سیاست هر کشور و هزینه‌های زندگی در آن ، می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. برای مثال، مبلغ مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی به سفارت کانادا ۵۰,۰۰۰ دلار است. این رقم برای ویزای شنگن بسته به کشوری که از آن تقاضای ویزای شنگن می کنید متفاوت است.

بهتر است قبل از تهیه‌ی گواهی تمکن مالی، این موضوع را از آژانس مسافرتی که رجیستر سفارت می باشند و اطلاعات کافی در این زمینه دارند سوال بفرمایید . آژانس هواپیمائی احمد زاده تنها رجیستر رسمی سفارت مجارستان در استان خراسان است و مدت زیادی است که در خصوص ویزای کانادا نیز بصورت تخصصی در حال فعالیت است برای اطلاعات دقیق تر می توانید از مشاوره همکاران ما در این بخش ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا