راهنمای سفرمجله گردشگری

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی

یکی ازمهمترین  موضوعاتی که در روزها و هفته های  اخیر به دغدغه بسیاری از مردم کشورمان  تبدیل شده، افزایش قیمت دلار است. اگر چه این نوسانات و غالبا بالا رفتن قیمت دلار، طی حتی سال‌های اخیر هم موضوع جدیدی نیست و مسبوق باسابقه می باشد، اما ظرف چند ماه گذشته شاهد رشد بی سابقه و باطبع آن تأثیرگذاری بیشتر رشد دلار بر زندگی قشر متوسط جامعه و یا حتی به جرات می توان گفت عامه مردم بوده‌ایم.این افزایش نرخ ارز در همه امور و شئون زندگی مردم تاثیر گذار بوده و هست و این مطلبی است که همه ی ما با گوشت و پوست و استخوانمان آن را درک کرده و میکنیم اما در این مقاله قصد داریم تا تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی را مد نظر قرار دهیم.

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی

افزایش دلار و صفر

در این میان، سفر یکی از اصلی‌ترین زمینه‌هایی است که با افزایش ارزش دلار، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اینکه این تأثیر به چه میزان است و چه راه‌حل‌هایی می‌توان برایش پیدا کرد شاید تا حدی بتواند به حل برخی از مسائل این حوزه پاسخ دهد. اما بهتر است در ابتدا کمی به این موضوع بپردازیم که اصلاً چرا دلار گران می‌شود. بی شک یکی از مولفه های و شاخصه های انجام سفر برای خانواده بحث هزینه و قیمت تمام شده بسته سفر می باشد .

با افزایش مهار گسیخته قیمت ارز خارجی و مشخصا دلار که به طبع آن موجب افزایش نرخ برابری سایر ارزهای رایج در سفر میشود روند نزولی تقاضا برای سفر سرعت بسیار بالایی پیدا کرده است  . بررسی‌ها درباره تاثیر «تغییر نرخ دلار» بر خروج توریست در بازار گردشگری ایران نشان می‌دهد یک رابطه قوی و معنادار بین افزایش نرخ ارز و کاهش تعداد مسافرت های خارجی علی الخصوص سفرهای توریستی وجود دارد.

پیشنهاد میکنم این مقاله را هم بخوانید: گرفتن وقت سفارت

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی

سفر به حوزه شنگن

بنا به تجربیات دهه گذشته، با افزایش روز افزون قیمت  دلار، به دلیل گران  تمام شدن هزینه سفر از ایران به سایر کشورها  سفرهای با قیمت بالاتر مثل سفر به حوزه شنگن و حتی خاور دور کاهش داشته و این روند کاهشی  شتاب گرفته و به حدی شده که حتی سفرهای ارزان تر مثل سفر به مقاصدی همچون آنتالیا و استانبول هم برای خانوارهای متوسط غیر ممکن شده و کم کم سفر از سبد کالای خانواده حذف شده و به آن به چشم یک کالای لوکس و دست نیافتی نگاه می شود. اگر نمیدانی ویزای شینگن چیست پیشنهاد می کنم حتما صفحه ویزای شینگن را مطالعه فرمایید

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی

سقوط گردشگری

بازتاب نوسانات دلار بر بازار گردشگری  خروجی ایران، حکایت از وقوع «زلزله ارزی» در سفرهای خارجی ایرانی‌ها طی ماه های اخیر رادارد .

روند نزولی انجام سفرهای خارجی از سال 97 و همزمان با حذف رایانه ارزی و افزایش قیمت عوارض خروج و همچنین افزایش نرخ برابری دلار با ریال و صد البته بحران جهانی ویروس کرونا باعث سقوط این سفرها با شیب و شدت بسیار زیاد شد

بی شک صنعت گردشگری و علی الخصوص دفاتر و شرکت های جهانگردی و به ویژه دفاتری که برنامه و پلن اصلی آنها انجام سفرهای خارجی توریستی بوده است این روزها با بحران و سختی زیادی دست به گریبان هستند بیکار شدن تعداد زیادی از همکاران شاغل در این دفاتر نمود و جلوه بارز افزایش نرخ ارز می باشد

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی
در خصوص موضوع تغییرات صعودی نرخ ارز و کاهش ارزش پول کشورمان ، تقریبا هر کالا و یا خدماتی دچار افزایش قیمت شده است. اما این تاثیرات در برخی از حوزه‌ها تحت تاثیر بیشتری داشته است  که یکی از موضوعات متاثر از این جریان، صنعت توریسم و گردشگری در خارج و حتی در داخل کشور است. به بیان بهتر افزایش قیمت دلار مستقیما بر قیمت خرید و رزرو بلیط هواپیماها مقاصد خارجی و حتی داخلی ، هتل‌ها ، گشت ها ، جاذبه ها و همه ی خدمات این حوزه تاثیرگذار است.

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی

سردرگرمی آژانس مسافرتی

یکی دیگر از تاثیرات افزایش نرخ ارز را میتوان سردرگرمی آژانس های برگزار کننده تور در این زمینه دانست به زبان ساده تر با افزایش قیمت دلار، صنعت گردشگری به شدت گیج و سرگردان شده است. نوسانات پیوسته قیمت دلار، آژانس‌های مسافرتی را دچار سردرگمی کرده و به دلیل این نابه‌ سامانی‎ ها و عدم ثبات قیمت، بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند که هزینه پرواز و سایر خدمان خود  را به صورت دلار از مسافران دریافت کنند. که با عنایت به به نوع عرضه دلار به صورت محدود و در نهادهای خاص، خرید و فروش دلار در کشور نوعی قاچاق محسوب می شود که این خود یک دردسر و نگرانی بزرگ دیگر است.

طبق مشاهدات بسیاری از همکاران حتی بسیاری از افراد دائم السفر و مشتریانی که یک برنامه سفر خارجی در سال را داشته اند  نیز در حال حاضر سعی در کاهش سفرهای‎شان دارند. این حتی در سفرهای بیزینسی و بازارهایی که قبلا رونق و رواج بسیار خوبی داشت محرز و قابل توجه است به عنوان مثال دیگر از سفرهای متعدد بسیاری از انصناف مثل بازار ساعت ، اسباب بازی و کیف و کفش هیچ خبری نیست .

با این اوصاف کم‌کم سفرهای خارجی ایرانیان از بین خواهد رفت و صد البته در این شرایط قطعا تقاضا برای سفرهای داخلی افزایش خواهد یافت و این در حالی که می‌تواند به عنوان فرصتی مناسب برای افراد فعال در این زمینه تلقی شود، اما باید به روی دیگر سکه نیز توجه داشت و آن این نکته که سفرهای داخلی هم ظرفیت محدودی دارندو هم با توجه به عدم آمادگی و داشتن زیر ساخت های مناسب قطعا اثار مخربی بر جاذبه ها و مقاصد داخلی خواهند داشت .

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی

قیمت سفر با دلار 20 هزار تومانی

با در نظر گرفتن دلار 20 هزار تومانی که صد البته این روزها رشد بسیار بیشتری هم داشته است هزینه یک سفر چند روزه به استانبول برای یک خانواده 4 نفری حداقل هشتصد دلار برای هر نفر خواهد بود که مبلغ ریالی آن برای هر نفر چیزی در حدود شانزده میلیون و برای کل خانواده شصت و چهار میلیون تومان خواهد بود که این معادل  تقریبا یک سال قشر متوسط جامعه با درآمد ماهیانه شش میلیون تومان می باشد گرچه بسیاری از اقشار جامعه با حقوق و مزایایی بسیار پایین تر از رقم ذکر شده در حال کار و فعالیت می باشند بنابراین سودای سفر خارجی حتی سفر به کشوری مثل ترکیه که نیاز به ویزا ندارد و هزینه پروازی آن بسیار پایین تر از مقاصدی همچون چین و یا حتی مالزی می باشد بیشتر به یک رویا و آرزو بدل گشته است .

تاثیرات نرخ ارز بر سفرهای خارجی

ممنون میشم 5 ستاره بدی

محمود کرمی پور

محمود کرمی پور هستم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا